Segon moviment Simfonia núm 1 Tità de Gustav Mahler

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Portada per post dedicat a la Simfonia núm 1 Tità de Gustav Mahler, fons estrellat, lluna i una sola estrella al cel que simbolitza el segon moviment

Continguts

Et sents perdut quan escoltes una gran obra simfònica?

És molt possible que sí.

Per això, t’oferim una guia d’audició i una presentació interactiva d’una de les obres més inspirades i fantàstiques del segle XIX: la Simfonia núm 1 Tità de Gustav Mahler.

Presentació i algunes paraules del mateix Mahler

El nostre principal objectiu és facilitar-te la comprensió d’aquesta simfonia moviment a moviment, centrant-nos en aquest cas en el segon moviment ; Kräftig bewegt, doch nicht zu schnell («Amb força però no massa ràpid»

Sàpigues que,

    1. Dedicarem aquesta entrada monogràficament al segon moviment de la simfonia per raons pràctiques. Ara bé, seria molt important que acabessis escoltant tota l’obra de principi i fi. Una simfonia és un com un organisme viu on cada moviment té ple sentit en relació amb els altres.
    2. No trobaràs en aquesta entrada expressions tècniques ni un afany academicista. Per contra, el nostre gran objectiu és la divulgació de la música clàssica.
    3. T’invitem, a deixar-te seduir per aquesta simfonia. Com el mateix Mahler va deixar escrit, el millor és abans que res escoltar-la  i deixar-se embriagar per la seva sonoritat. Un cop fet això, anar-hi gratant per a descobrir-ne els secrets. Com ell mateix afirma, a escoltar-la amorosament

Primer contacte amb el segon moviment de la Simfonia núm 1 Tità de Gustav Mahler

Abans que res i seguint la recomanació del mateix compositor, escolta aquest moviment de la simfonia:

Idees clau del moviment

Dansa tradicional autriaca a l'aire lliure, per parelles.
dominique cappronnier on Visual hunt / CC BY-NC-ND[/caption]

Aquest és el moviment més líric de tota la Simfonia núm 1 Tità de Gustav Mahler i té una durada de 8 minuts, en la versió força lenta de Dudamel

    • El moviment té dues parts: una secció inicial i una segona part amb el títol de Trio
    • La primera és un  Ländler: és a dir, una dansa popular en ritme ternari  originària d’Àustria. Va estar de moda en èpoques passades (s. XVIII) i s’associa a un ball primitiu, popular, no massa refinat. Així i tot, Mahler atorga a aquesta font d’inspiració, categoria musical, fent-ne un tractament polifònic. Aquest mateix ländler anirà canviant fins a convertir-se en un clàssic vals.
    • Trio:  comença amb una espècie de vals lent i suau que contrasta molt amb el ritme més animat de l’inici del moviment

El Trio acaba amb la repetició del tema inicial del ländler»  

Gràficament, aquesta estructura seria la següent:

SECCIÓ INICIAL

TRIO

  • Evocació d’un ländler: tema A
  • Tema B, més rude
  • Repetició del tema A
  • Tema de vals lent, suau
  • Repetició del tema A (ländler) de la secció inicial
Esquema del segon moviment simfonia Tità de Mahler.

Presentació interactiva segon moviment de la Simfonia núm 1. Tità de Gustav Mahler

  • Podràs identificar amb total claredat les diferents seccions del moviment
  • Podràs saltar d'un tema a un altre i amb total llibertat
  • Podràs escoltar els temes musicals que integren cada secció i fer-ho tantes vegades com vulguis

clica sobre la imatge!

Recopilació temes musicals principals del segon moviment

SECCIÓ INICIAL

En aquesta secció, Mahler evoca un Ländler, una dansa de camperols austríaca que sota l’aparença de despreocupació amaga ja moments contradictoris i un xic pertorbadors.

Joan Grimalt afirma que «el Ländler s’associa als esclops, a un primitivisme sorneguer i sovint també amb una referència irònica al tropos literari del Beatus ille: «A pagès sí que viuen tranquils!…»»  [«La música de Gustav Mahler», Editorial Dux, p. 102]

Des del primer instant, t’adonaràs que Mahler utilitza va repetint diverses vegades  un motiu rítmic en violoncels i contrabaixos molt enganxós. Aquesta tècnica es coneix com a «basso ostinato» (baix obstinat):

fragment musical partitura

El compositor utilitzarà d’una mateixa manera obstinada altres motius rítmics al llarg del moviment. Només cal parar una mica l’orella per a poder-los reconèixer.

Per la seva part, la melodia del Ländler és aparentment molt senzilla i alhora atractiva. Es va repetint a diferents instruments de l’orquestra. Mahler si atorga un tractament polifònic, una volguda i aparent incongruència amb el caràcter ja descrit de la melodia

TRIO

La música d’aquesta ens remet a un oasi de pau escoltant un vals vienès clàssic. Així i totsi l’analitzéssim més a fons, podríem descobrir-hi petites «bromes musicals» per part de Mahler.

Aquest passatge sona així:

Al final, torna el mateix tema de la secció inicial (A).  Observa com el seu tema ja et resulta familiar:

 

El moviment conclou amb la coda, la qual sona així:

Partitura

Accedeix a la partitura d’aquest segon moviment de la Simfonia núm. 1 «Tità» en Re major de Gustav Mahler

També et poden interessar aquests articles dedicats a la Simfonia Tità de Mahler