Primer moviment Simfonia núm 1 Tità de Gustav Mahler

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Portada per post dedicat a la Simfonia núm 1 Tità de Gustav Mahler, fons estrellat, lluna i una sola estrella al cel que simbolitza el primer moviment

Continguts

Et sents perdut quan escoltes una gran obra simfònica?

És molt possible que sí.

Per això, t’oferim una guia d’audició i una presentació interactiva d’una de les obres més inspirades i fantàstiques del segle XIX: la Simfonia núm. 1 en re major Tità de Gustav Mahler.

Presentació i algunes paraules del mateix Mahler

El nostre principal objectiu és facilitar-te la comprensió d’aquesta simfonia moviment a moviment, començant en aquest cas pel primer moviment.

Sàpigues que,

    1. Dedicarem aquesta entrada monogràficament al primer moviment de la simfonia per raons pràctiques. Ara bé, seria molt important que acabessis escoltant tota l’obra de principi i fi. Una simfonia és un com un organisme viu on cada moviment té ple sentit en relació amb els altres.
    2. No trobaràs en aquesta entrada expressions tècniques ni un afany academicista. Per contra, el nostre gran objectiu és la divulgació de la música clàssica.
    3. T’invitem, a deixar-te seduir per aquesta simfonia. Com el mateix Mahler va deixar escrit, el millor és abans que res escoltar-la  i deixar-se embriagar per la seva sonoritat. Un cop fet això, anar-hi gratant per a descobrir-ne els secrets. Com ell mateix afirma, a escoltar-la amorosament

Primer contacte amb Simfonia núm 1. Tità de Gustav Mahler

Primer moviment de la Simfonia núm 1 Tità de Gustav Mahler sota direcció de Gustavo Dudamel

Idees clau del moviment

Vaixell al mar a la posta de Sol
  • El moviment és definit com una oda a la natura: evocació dels despertar del dia.
  • Aquest despertar de la natura representa en sentit figurat el naixement del Tità, l’heroi present en l’obra.
  • Segueix l’esquema formal de sonata. És  a dir, en tres parts: Exposició- Desenvolupament- Reexposició. S’inicia, però amb una breu introducció i es tanca amb una curta però potent coda (coda o cua en català són compassos finals conclusius)

Així es podria representar aquesta estructura:

Esquema amb dibuixos molt simples de l'esquem formal de la primera simfonia "Tità" de Gustav Mahler

Presentació interactiva primer moviment de la Simfonia núm 1. Tità de Gustav Mahler

  • Podràs identificar amb total claredat les diferents seccions del moviment
  • Podràs saltar d'un tema a un altre i amb total llibertat
  • Podràs escoltar els temes musicals que integren cada secció i fer-ho tantes vegades com vulguis

clica sobre la imatge!

Recopilació temes musicals principals del primer moviment

INTRODUCCIÓ

El primer moviment de la Simfonia núm 1 Tità de Gustav Mahler comença amb un passatge  únic, lent, inoblidable i misteriós sobre la nota «LA» de les cordes  dividides i repartides en 7 octaves.  És una forma intel·ligent de plasmar la natura del tot adormida, estàtica.

Així sona d’enigmàtic, gairebé inaudible i alhora captivador el primer minut de la simfonia:

Cap al minut i mig, sonaran unes fanfàrries en un temps una mica més viu.

També podrem identificar fàcilment el motiu del cucutPer simbolitzar el seu cant, el compositor utilitza uns intervals de 4ª descendent.

EXPOSICIÓ

És una secció amb una atmosfera ja molt diferent de la d’introducció: és més lluminosa, més fresca.

En aquesta secció sentim una primera referència directa a uns dels lieder (cançons) que componen el cicle Eines fahrenden Gesellen («Cançons d’un company viatger»): en concret el Ging heut’ morgen über’s Feld («Aquest matí he sortit al camp»)

Així sona el lied:

Així sona el fragment de la simfonia basat en el mateix lied:

DESENVOLUPAMENT

El desenvolupament és una secció força extensa que comença amb una variació de la introducció, i en què les trompes ens presentaran una marxa en forma de fanfara seguida dels temes de l’exposició combinats.

RECAPITAULACIÓ O REEXPOSICIÓ

A la reexposició, novament escoltarem elements que ja havien aparegut a l’exposició com les crides del cucut i, al final de tot, les fanfàrries a mans dels clarinets i les trompetes. Aquesta secció té un aire triomfal, d’apoteosi

CODA

Finalment, arriba una coda curtíssima d’uns 10 segons, que sona amb aquesta intensitat: