Ballet Petruixka de Stravinsky s’alça el teló

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Benvolguts de nou, nens i nenes!

Ben rebrobats amb el ballet Petruixka de Stravinsky: un ballet inspirat en un conte rus que us recordarà el conte del Pinotxo.

Presentació

En aquesta entrada podràs veure el següent:

  • Petruixka escena per escena amb el suport de les animacions creades pel jove artista Victor Craven destinades a acompanyar les interpretacions orquestrals en viu del ballet
  • Versió íntegra del Petruixka a càrrec del Ballet de Bolshoi

En altres entrades podràs aprendre més coses sobre aquest ballet:

ballet Petruixka de Stravinsky escena per escena

Primera escena. Fira de carnestoltes

Som a la plaça de Sant Petersburg en un ambient festiu de carnestoltes. Estem davant un teatrí on un mag farà una representació amb tres marionetes. Toca una flauta màgica i les marionetes es mouen al ritme d’una dansa russa. Veiem el Moro i la Ballarina enamorats.

Copyright © Victor Craven – victorcraven.com

Segona escena: A l'habitació de Petruixka

Veiem a Petruixka tancat a la seva habitació. Ambient fosc, trist, amb un retrat del titellaire a la paret que té la funció de recordar-li que està submès als seus desitjos.

L’únic somni que té Petruixka és veure correspost l’amor que sent per la Ballerina però no ho aconsegueix perquè se sent atreta pel Moro.

Copyright © Victor Craven – victorcraven.com

Trucs de Stravinsky

Stravinsky utilitza unes tècniques de composició molt hàbils per aconseguir fer patir a l’espectador en aquesta escena.

Segur que tu també sense ni adonar-te hauràs notat com la música comença en aquesta escena amb una espècie de fanfàrria que t’encomana l’estat anímic de l’angoixat Petruixka. 

 

Dibuix molt simple amb pregunta "Sabies que...?"

Quins trucs utilitza el compositor? En té diversos.

    • El ritme «colpejant»
    • La tria dels instruments de metall…
    • I un altre que entendràs si saps una mica de música: la politonalitat. Vol dir que dos o més instruments toquen simultàniament melodies en tonalitats diferents.

Escena 3: Habitació del Moro

Som a la cambra del Moro i presenciem una escena d’amor entre ell i la ballarina. Ella li interpreta una dansa preciosa que es converteix en un dels moments més bonics del ballet.

Petruixka gelós entra i comença a atacar el moro, però s’adona que és massa petit i feble per fer front al seu rival. El Moro es defensa amb la simitarra (espasa corbada que usaven els àrabs) i el fa fora.

Copyright © Victor Craven – victorcraven.com

Fragment musical

Solo trompeta que has escoltat en aquesta escena. Passatge molt estimat per tots els trompetistes

Escena quarta: Fira de carnestoltes. Es fa de nit

A la nit, la festa popular continua. De cop, però, aquest ambient s’interromp quan apareix en escena el moro perseguint Petruixka amb la seva espasa fins a matar-lo fora del teatrí.

La ballarina i el moro han desaparegut, i en escena es queda el mag intentant tranquil·litzar la gent tot recordant-los que només era un titella d’encenalls. La multitud es dispersa i el mag quan s’endú el cos tou Petruixka cap al teatrí. Aleshores,  se li apareix el fantasma de Petruixka. Ara l’arlequí  s’ha convertit en un esperit lliure i delicat capaç de moure’s amb elegància.

Copyright © Victor Craven – victorcraven.com

Fragment musical

ambient festiu de la gent que volta per la plaça i després la mort de Petruixka

Petruixka pel Ballet de Bolshoi

I per últim, aquí et deixem un enllaç a una representació de Petruixka a càrrec del Ballet Boslhoi l’any 2002.

Deja una respuesta

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

També et poden interessar aquests articles