3 trucs que mai no fallen per comprendre la forma musical

Share on facebook
Share on twitter
Share on email
Share on linkedin
Share on whatsapp
Portada post Forma musical. Noi escoltant música concentrat

Continguts

Davant una obra d’art, la nostra primera demanda és la d’ordre, sense el qual ens sentiríem perplexes i incòmodes. La segona qualitat que demanem és la de varietat, sense la qual no ens sentiríem plenament estimulats.​

John Hospers, “Understanding the Arts”

Tres trucs per comprendre millor la música

1r Entendre què és la forma musical

El compositor no crea les seves composicions com per art de màgia, del no-res o tal com raja. Per facilitat que tingui, sol treballar i estudiar de valent quin és el tipus de música que desitja fer. Planifica, preveu, prova, assaja, rectifica… Només treballant, és possible que li arribi la inspiració. Sense el treball, tot això de la inspiració no és més que fantasia!

Per forma musical entenem el pla que lliga o cohesiona tota una composició. En paraules del compositor Aaron Copland,  seria l’organització coherent del material utilitzat per l’artista

En música, aquest material és sonor. Per tant més abstracte i fugisser que els materials amb què treballa un escultor, pintor o arquitecte. Costa més esforç assimilar temes musicals o patrons rítmics que observar formes arquitectòniques. 

El compositor tant en l’actualitat com en èpoques passades, aprèn a compondre seguint unes formes o estructures.  Els grans artistes solen agafar les estructures preexistents com un punt de partida: no com un esquema que cal seguir fil per randa. El veritable artista fa que cada obra seva sigui única.

Aquestes formes són el fruit del treball de diverses generacions de compositors. Hi ha formes que han “triomfat”, que gairebé es poden considerar universals. Malgrat això, és el contingut musical el que mana i determina la forma final. No a l’inrevés!

Paritura amb llapis i goma esborrar simbolitzant el treball del compositor. Forma musical com a eina de planificacio
Imatge creda amb https://www.canva.com/

2n Reconèixer els ingredients claus de qualsevol forma musical

Què et suggereixen aquestes imatges?

Images d'edificis per buscar analogies amb forma musical
Imatge creda amb https://www.canva.com/

Molt probablement t’han suggerit aquests valors: 

entramat que simbolitza textura polifònica
Imatge creda amb https://www.canva.com/
I la pregunta és: en música també trobem aquests valors amb major o menor mesura?

Varietat-repetició en música

Exactament igual que passa en el món de la pintura o l’arquitectura, en la música també es poden identificar perfectament uns principis similars d’ordre, repetició, varietat, equilibri…

És necessari un equilibri entre elements nous que ofereixin contrast, sorpresa… i uns elements repetitius que donin seguretat.

Estudis recents, subratllen la transcendència de la  repetició en música. La professora Elizabeth Hellmuth Margulis, demostra que quan sentim per primera vegada una peça musical, ens resultarà més agradable i interessant  si consta de repeticions bàsicament melòdiques. Amb repeticions, també tenim la sensació que aquella música ha estat feta per humans. I això passa a totes les cultures del planeta. 

Imatge amb diversos cocos simbolitzant la importància de laa repetició en música i forma musical
Imatge creda amb https://www.canva.com/

Què ens passa als oients davant la repetició?

Quan escoltem música basada en seqüències repetides de notes, sabem què ve després; ens sentim orientats.

Respondrem a la música movent-nos, i escoltarem de manera més activa. A cada nova audició d’aquella peça musical, el nostre cervell es dedicarà a buscar nous detalls musicals de forma instintiva.

Margulis explica com un grup d’investigadors de l’equip del psicòleg Carlos Pereira (Universitat de Helsinki) van demostrar que el nostre cervell mostra més activitat en les regions emocionals quan la música que escoltem ens és familiar, independentment de si ens agrada o no.

Altres estudis d’Andrea Ordanini i Joseph Nunes (Universitat del Sud de Califòrnia) van analitzar més de 2.400 cançons de música pop de 50 anys. Van demostrar una fortíssima correlació entre el nombre de vegades que es repetia la tornada d’una cançó amb la popularitat que obtenia. A més repeticions, més èxit.

Indubtablement, en música clàssica aquest factor de la repetició també és clau.

Imatge creda amb https://www.canva.com/
Segons Margulis, els sons repetits generen màgia en el nostre cervell. Per això en agrada tant sentir les nostres cançons favorites una i altra vegada.

3r Escoltar activament: un aliat a favor de l'oient exigent

Acabem de veure com adonar-nos de les repeticions en música afavoreix una “màgia” especial: un gaudir de la música gairebé addictiu. Qui no ha escoltat una  mateixa peça musical una vegada i una altra? 

Per tot això, si volem apreciar la música de veritat, hem d’aprendre a escoltar música activa. I això és fàcil: es tracta únicament de posar atenció a la música mentre l’escoltem. Aquesta actitud ens permetrà adonar-nos de les repeticions, a sentir-nos orientats, a comprendre entrellats compositius que amaga aquella música, a apreciar-ne detalls que ens la fan estimar més i més.

Conclusió

En resum, qualsevol obra musical té un determinat plantejament formal: tant si és una cançó, com una obra de molta més envergadura a l’estil d’una simfonia o una sonata. Resulta necessari per al compositor. Forma part del procés compositiu. I per a nosaltres, els oients, adonar-nos d’aquesta forma és imprescindible. 

Fins aquí hem parlat de forma musical com a sinònim d’estructura o ordre musical. Podríem també haver parlat de formes musicals concretes exitoses en la història de la música occidental. Per exemple, forma sonata, tema amb variacions, fuga, forma musical per seccions o tantes altres. Ho farem en una altra entrada, encara que sigui també a petita escala.

Per saber-ne més

  • COPLAND, A. (2017). Como escuchar la música, México: Fondo de Cultura Económica 
  • MARGULIS, E. (2014). On Repeat: How Music Plays the Mind. Versió electrònica, Kindle
  • MARGULIS, E. (2 setembre 2014). Why we love repetition in music [vídeo] https://youtu.be/1lo8EomDrwA
  • RANDEL, D. (2004) Diccionario Harvard de música. Madrid: Alianza Editorial
  • TOCH, E. (2004). Elementos constitutivos de la música. Barcelona: Idea Books
  • Forma musical. (2020, 28 de julio). Wikipedia, La enciclopedia libre. Fecha de consulta: 06:14, agosto 11, 2020 desde https://es.wikipedia.org/w/index.php?title=Forma_musical&oldid=128071198.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *